Vak: Taal 4 credits: 4
- Vakcode
- ALVH22TAAL4
- Naam
- Taal 4
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 4
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- M. Wassenaar
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Taal 4 - Schriftelijk, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
De module taal 4 levert een bijdrage aan de volgende programma leeruitkomsten op eindniveau (PLU):
PLU 2 De startbekwame leerkracht voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen.
PLU 3 De startbekwame leerkracht creëert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt.
PLU 4 De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes.
PLU 6 De startbekwame leerkracht waardeert* zijn beroepshouding en handelingsrepertoire door middel van reflectie op zijn opvattingen en bekwaamheden.
PLU 7 De startbekwame leerkracht verbetert zijn eigen beroepspraktijk door praktijkgericht onderzoek.
PLU 2 De startbekwame leerkracht voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen.
PLU 3 De startbekwame leerkracht creëert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt.
PLU 4 De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes.
PLU 6 De startbekwame leerkracht waardeert* zijn beroepshouding en handelingsrepertoire door middel van reflectie op zijn opvattingen en bekwaamheden.
PLU 7 De startbekwame leerkracht verbetert zijn eigen beroepspraktijk door praktijkgericht onderzoek.
Inhoud
Samenvatting inhoud:
• referentiekader, tussendoelen en leerlijnen
• spelling
• kennisbasis Nederlands: Spelling, taalbeschouwing
Didactiek
Eigen taalvaardigheid
Onderliggende begripskennis voor het behalen van de leeruitkomsten
• referentiekader, tussendoelen en leerlijnen
• spelling
- Taalbeschouwing
- lusmodel
• kennisbasis Nederlands: Spelling, taalbeschouwing
- Engels: 4 fasen model, CLIL en Tell me- conversation
- Eigen taalvaardigheid Engels (naar B2)
Didactiek
- De student kent de spellingprincipes van de Nederlandse taal en de spellingdidactiek.
- De student ontwerpt met behulp van didactische inzichten betekenisvol taalonderwijs (taalontwikkelend lesgeven bij spelling en taalbeschouwing met het lusmodel)(lesontwerp op basis van Clil en het 4 fasen model)
Eigen taalvaardigheid
- De student leest toegepast wetenschappelijke teksten op 4F-niveau[1] over mondelinge taalontwikkeling en geletterdheid in het basisonderwijs.
- De student voert, naar aanleiding van de gelezen artikelen, gesprekken met medestudenten en docent over de inhoud ervan met als doel begripsverhoging en uitbreiding van het didactisch repertoire.
- De student voert met medestudenten en docent gesprekken waarin de literaire competentie wordt aangetoond. Dit wordt ook gedaan in het Engels.
- De student kan op basis van eigen talenten een lessenreeks in het Engels ontwerpen en onderbouwen.
Onderliggende begripskennis voor het behalen van de leeruitkomsten
- De student past de begrippen toe, met betrekking tot spelling en taalbeschouwing uit de Kennisbasis Taal.
- De student past de wettelijke kaders toe voor mondeling- en schriftelijk taalonderwijs (kerndoelen, tussendoelen en de referentieniveaus).
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies