Opleiding

Toegekend diploma
Bachelor of Arts
Programmaduur
48 maanden
ECTS credits
240
Niveau eindkwalificatie
Bachelor
Vorm
Voltijd
Taal
Nederlands
School
  • Academie voor Gezondheidsstudies
Locaties
  • Groningen

Management in de Zorg

Programmabeschrijving

De voltijd bacheloropleiding Management in de Zorg omvat 240 ECTS-studiepunten, waarvan 205 ECTS credits verplichte eenheden en 35 ECTS credits keuzevakken.
Het doel van de opleiding is om studenten voor te bereiden tot een professional op het terrein  van Management in de gezondheidszorg en het sociaal domein. De student richt zich hierbij op het realiseren van de beste resultaten voor cliënten/ patiënten binnen de maatschappelijke context, met als basis een stimulerende werk- en leeromgeving voor professionals en de juiste inzet van mensen en middelen (bedrijfsvoering). 
Dit houdt in het mede vormgeven van het dienstverleningsproces in co-creatie met de cliënten en andere belanghebbenden. Hierbij worden op een ondernemende, creatieve en flexibele manier oplossingen voor vraagstukken in de sector gezocht en verwezenlijkt. Voor de beste resultaten kan de problematiek vanuit verschillende perspectieven en paradigma’s worden benaderd. Management gaat hierbij hand in hand met het ontwikkelen van visie en het tonen van leiderschap aan zichzelf en aan anderen.
De werkzaamheden van een beginnend beroepsbeoefenaar van de bacheloropleiding, richten zich op een werkeenheid overstijgende context binnen de organisatie.

Leeruitkomsten

De beginnend beroepsbeoefenaar:
  • Analyseert de bedrijfsvoering van een werkeenheid en draagt bij aan vernieuwing hiervan, hierbij anticiperend op maatschappelijke ontwikkelingen en hun consequenties voor de organisatie/dienstverlening.
  • Levert een bijdrage aan het creëren van een permanente verander- en leercultuur op een werkeenheid, waarbij betrokkenen meer vanuit eigen kracht talenten, doelen en professionele verantwoordelijkheid opereren met duidelijke verbinding naar organisatie- c.q. maatschappelijke doelen.
  • Signaleert en benut kansen voor verbetering van de dienstverlening, voert verbeteringen zoveel als mogelijk door in co-creatie met de belangrijkste belanghebbenden en onderbouwt verbeteringen vanuit hun toegevoegde maatschappelijke waarde en de eigen visie op organiseren.
  • Gaat interne en/of externe samenwerkingsverbanden aan die noodzakelijk zijn voor de inrichting, uitvoering en ontwikkeling van de dienstverlening en stimuleert professionals van de werkeenheid om hier een actieve bijdrage aan te leveren.
  • Organiseert randvoorwaarden voor een goed en uitnodigend leerklimaat op de werkeenheid en stimuleert de professionals zich persoonlijk en als team te ontwikkelen zodat zij in staat zijn om optimale kwaliteit van dienstverlening te leveren aan cliënten.
  • Draagt op overtuigende wijze een eigen visie op zorg, dienstverlening en leiderschap uit, verbindt deze met de interne en externe omgeving en ontwikkelt op een congruente wijze doelen voor eigen verantwoordelijkheidsgebieden.
  • Laat een onderzoekende en kritische houding zien, verantwoordt overwegingen en acties op basis van evidence uit de beroepspraktijk en hun impact op (dienstverlenings)processen binnen de eigen organisatie.

Programma

Management in de Zorgcredits

Jaar 1 60

Jaar 2 60

Jaar 3 60

Jaar 4 60